skip to Main Content
Inloggning endast för admin:

Misterhult i augusti

Tjörns Kajakklubb besökte Misterhults skärgård  första gången 2021, den gången blev bara det norra området genompaddlat på grund av starka vindar (länk till rapport från den tidigare paddlingen). I år när turen upprepades var ambitionen att täcka en större del av detta spektakulära naturreservat och kajakparadis. Väderförutsättningarna verkade lovande och det förutspåddes sydlig vind av måttlig styrka både på fredag och lördag varför starten förlades till Klintemåla, en idealisk iläggningsplats med både kajakbrygga, båtramper, toalett och glasskiosk.

Fredag

Samling för genomgång kl. 10:00, alla var i god tid trots långa reseavstånd. Cajsa och Christer från Strömstad kom inpaddlandes efter att ha tältat på en närbelägen ö och fick sin information sittandes i kajakerna. Det blev helt uppenbart vilken rikstäckande organisation TKK är, övriga deltagare kom från Bromölla, Borås, Skövde, Gammalkil, Rönneshytta, Knivsta, Mariannelund och Västervik.

Vi paddlade ut i sydostlig riktning, söder om Vinö, den största bebodda ön i reservatet. Vissa blev snabbt kaffenödiga och vi gjorde en hastigt påkommen paus på det av undertecknad orekade Käringsskär. Det blev kanske inte den lättaste ilandstignigen. Färden fortsatte sen mot nordost, ut på öppet vatten och över farleden mot Byxelkrok på Öland, fram till den vackra arkipelagen runt Strupö Lungskärs fyr.

Efter att sedan paddlat runt hamnen vid det gamla fiskarsamhället på Strupö tog vi lunch. Därefter följde stenlabyrinten vid norra änden av Strupö, följt den mycket finskurna övärlden mellan Berkskäret och St. Själholmen. Vi följde så Svinskärs västsida och hittade oss ett bra nattläger på den nordligaste spetsen. Så bra att vi beslutade att ha det som bas även nästa natt. Kvällen avslutades i sol, bleke och myggjakt. Vissa ägnade sig åt avancerad matlagning, själv blev jag bjuden på renskav , ädelost och svamp mums! Paddlad distans 19 kilometer.

Lördag

Eftersom vi skulle komma tillbaka till samma ställe blev nästa dag med nödvändighet en cirkel, dock ej helt rund. Vi tog den norröver och motsols. Förmiddagen gick i medvind ca 4 m/s, sol och så långt österut vi kunde. Norr om Örö besökte vi Skränskären och Löjskären, där det var löjligt vackert och vi skrek av lycka när trånga passager bemästrades utan en repa, ja nästan…

En lång, solig och njutbarbar lunch med bästa horisontvy blev det på östra Måsskär. Det var vältajamat, för sedan blåste det upp en smula och blev mulet. Vi rundade Klåvskär med sina mäktiga stenformationer på ostsidan, för att däreftern nästan förlora Dag och Christer i en trång bassäng inne i en liten namnlös holme mellan Klåvskärshällen och Olyckan. Per var den ende som lyckades manövrera sig ut på andra sidan, styvt gjort!

Efter ett kort besök i Västerviks kommun när vi rundade Klompen (Misterhults naturreservat ligger i Oskarshamn) gick vi tillbaka över farleden som också utgör kommungräns och snirklade förbi Vasskäret och Brändö. Ett område som blev väl bepaddlat för två år sen.

Vid returfärden över Öröfjärden hade vinden mojnat lite och Magnus imponerade med sitt favoritpartytrick, fotografering ståendes i sin kajak. Det blev en fin gruppbild som väl åskådligjorde turens temafärg – limegrönt. Vi avnjöt sen ytterligare en kväll i sol, om än inte lika stilla som dagen innan. Tänk att man kan sitta i augusti med dubbla tröjor och dunjacka och småhuttra när solen går ner. Hursomhelst en toppendag där vi som grädde på moset blev välkomnade av 3 svarta får vid återkomsten till lägret! Paddlad distans 21 kilometer.

Söndag

Efter en lugn natt med lite regn vaknade vi i magiskt soldis och bleke. Det blåste sedan upp från sydväst och hemfärden gick delvis i motvind och till en början igenom ett antal sund mellan öarna norr om St. Bergö, ytterligare en stenig historia.

Vi besökte också Mannen, områdets minst emanciperade fyr. Hela gänget avnjöt lunch i fin miljö på Älös ostsida i Vippholmsbassängen, men stranden kantad av komockor avhöll från bad. Väl tillbaka i Klintemåla kunde vi konstatera att vattnet aldrig varit så klart (och kallt) i juli och att glassen reades ut till halva priset eftersom kiosken stängde för säsongen. Paddlad distans 12 kilometer.

Allt summerat en finfin tur med välförtjänt härligt väder och med många bra samtal.

Paddlade gjorde: Cajsa, Christer, Lisa, Magnus, Magnus, Karina, Håkan, Dag, Anette, Per och Lasse som också ledde turen.