skip to Main Content
Inloggning endast för admin:

Ven med Helsingborgskanotisterna

Samarbetet med Helsingborgskanotisterna går från klarhet till klarhet!  En alldeles underbar helg ligger nu bakom oss och vi som deltog kan inte annat än bara tacka och buga för ett imponerande arrangemang från början till slut. Så roligt att umgås och att få komma till Ven.

Helsingborgskanotisterna gör ingenting halvdant. De går all in när de arrangerar saker, det framgick tydligt hela helgen. Inbjudan gick ut till 12 personer från varje klubb och det blev genast fullbokat!

Fredag

Helgens program enligt Gunnel och Patrik :)

Ett gäng från Tjörns kajakklubb åkte ner till Sundsgården, en trevlig Folkhögskola, för att sammanstråla med Helsingborgskanotisterna där. Vi åt middag och fick en ”rita-och-berätta”-genomgång om hur helgen skulle se ut.  Stort plus till Patrik och Gunnel för genomgången. Som ni ser på bilden fanns det inga detaljer som utelämnats!  Bara det att så många av Helsingborgskanotisterna kom till Sundsgården och bodde med oss, trots att de var nära sina hem säger en hel del om deras engagemang och ansträngningar.  En trevlig kväll och mycket skratt och förväntningar och funderingar inför helgen. Vädret såg ju inte helt lovande ut under veckan men prognosen förbättrades ständigt.

Lördag

Trevlig frukost, förflyttning några hundra meter ner till Hundbadet där vi startade helgens utflykt. Återigen en imponerade genomgång av Patrik och Gunnel. Med humor och glädje gick de igenom de viktiga säkerhetsdetaljerna. Inte många som kan göra det utan att det blir lite trista pekpinnar. Men så var det inte här –  självklart allvar bakom allting, och ändå gjort med värme.  Mycket bra – och det funkade! Riktigt bra uppförande på vattnet hela helgen av alla i gruppen.

Vi paddlade längs stranden söderut och stannade i Ålabodarna där det helt plötsligt uppenbarade sig varm choklad, jordgubbar och pepparkakor! Patriks kompisar väntade på oss och vi kunde mumsa i oss! Vilken bonus!

Några av oss var redan nu blöta om rumpan.  Är man inte van att paddla i Öresund så vet man inte att det inte är så lätt att komma i och ur kajaken utan att vågorna sköljer över sittbrunnen. Det vet vi nu och kommer nog inte att paddla utan torrdräkt i Skåne någon mer september. Man lär sig den hårda  – eller blöta – vägen :-)

Efter denna trevliga påfyllning var vi redo att ta oss över sundet till Ven. Det ser inte så långt ut och det går väl några stora båtar där, det ser man ju. Hur svårt ka

n det vara?  Jo, lite svårare än så. Det är några kilometer över och båtarna kommer fortare än man tror! Vi tog oss över de 4 kilometerna i tre grupper. Det tog mer än en timma över, man ska absolut inte underskatta en sådan överfärd.

Ven

På andra sidan tog vi oss till en mysig liten hamn, Bäckviken, där vi åt lunch och njöt i sol. Inget regn! Vi såg mörka moln på håll men lunchen intogs utan droppar, de kom först när vi paddlade iväg en bit. Regnet stannade dock inte länge, och sedan blev det inte så mycket mera blött från ovan! En helt otrolig tur med tanke på den ganska trista prognosen.

Efter lunch paddlade vi vidare i stundtals sprallig sjö. Men allt gick bra – alldeles för bra – ingen spänning alls…. tyckte en av oss och passade på att bada lite.  Här kom proffsen snabbt till undsättning och kamraträddningen gick helt enligt regelboken och snart satt vår blöte vän i kajaken igen. Snyggt jobbat!

Efter att ha rundat ännu en udde lade sig vinden och de sista kilometrarna (av dagens 22,9) paddlas i bleke. Färgerna på himlen var så där surrealistiskt starka och vackra på grund av ösregnet som pågick över Helsingborg. Men hos oss var det torrt och det var bara att njuta.

Vi anlände till vårt boende på Camp Ven där vi drog upp kajakerna på gräsmattan med packning i. En rätt krävande men nödvändig övning. Därefter inkvartering i våra stugor och strax var det middag.  Mysig ute/inne-lokal i dämpad belysning – men absolut inte dämpad stämning. Ett litet franskt sällskap var de enda andra gästerna men de verkade inte alltför störda av våra högljudda samtal.  Patrik försökte konversera lite med dem på ett positivt sätt Oui Oui! De verkade uppskatta hans ansträngningar :)

Helsingborgarna är inte bara duktiga ledare – de är ena hejare på stämningsskapande och party! Det var roliga tal och applåder, hurra-rop och skålar, dans med kajak-koreografi. Detta missade några av oss trötta tjörnare – så vi får skärpa oss till nästa gång!

Söndag

Frukosten som serverades var fenomenal! Här snackar vi snygga uppläggningar, frukt, ost, högkvalitativ yoghurt och bröd så färskt att det ångade!  Så härlig start på dagen!

En promenad till en fyr – och lite loggning av geocache för de som har sådana preferenser. Ett oväntat inslag av lamor och en vacker utsikt längs kanten var vad vi njöt av efter frukost. Sedan avfärd klockan 11.00 – men innan avfärd uppvärmning med Thomas.  Riktigt bra!

Vattnet var ännu spralligare denna dag och vi pratade inte så mycket under denna överfärden. Höga vågor i rumpan gav en snabb tur över.  Det gällde att koncentrera sig då vågorna var ganska annorlunda än vi är vana vid hemma.  Det gick dock hur bra som helst och ett Yabadabadoooo hördes i den lilla hamnen vid Ålabodarna där vi vilade efteråt.  Godispåsar skickades runt. De som fått nog av paddling avvek här och sedan paddlade resten vidare norrut mot Hundbadet där våra bilar väntade.

22,9 kilometer enda dagen och 12 kilometer andra dagen.  Inte dumt!

Vi från Tjörns kajakklubb säger STORT TACK till Gunnel och Patrik för enormt bra fix och förarbete – och underbart bemötande och värdskap under hela helgen. Givetvis tack till alla andra deltagare som alla bidrog till att göra det till en kanonhelg! Nu är det vår tur att fundera ut en lämplig tur – det ska bli SÅ roligt att ses igen.

#Relive är populärt – både Stina och Anna körde med appen. Här den totala turen. Inte helt säker på att kilometerna stämmer – men rutten är rätt.

Blandade bilder tagna av goa deltagare:

Paddlade från Tjörns Kajakklubb gjorde Veronica, Inger, Annika, Christina, Anna, Conny, Cornelia, Jette, Eva, Lisa och Magnus. Paddlade från Helsingborgskanotiserna gjorde ett lika stort mysigt gäng, men vi nämner inga namn här :)