skip to Main Content
Inloggning endast för admin:
Vy från ovan, inte så illa

Tjörn runt med Helsingborgs kanotklubb

Såklart ska Tjörns Kajakklubb paddla Tjörn runt! Det gjorde vi och vi bjöd även in lite nya vänner: Helsingborgs kanotklubb.  Kontakt skapades under vår paddling i Köpenhamn i höstas och nu var det dags för vår första gemensamma paddling.

Christina hade administrerat ihop 16 paddlare och Robin ledde runt oss i sina hemmavatten på bästa sätt.

Fredag

Vi började fredag kväll i lite olika konstellationer. Det blev bra för oss alla och vi samlades under kvällen på Lilla Dyrön där det fanns gott om plats för alla tält.  Vi kom i omgångar och de som kom sist erbjöds ”stödkorv” för att hålla humöret uppe.  Nästan alla fick i sig maten innan det började droppa på oss. Cirka 18 km paddling från Myggenäs/Stenungsund blev de för de som paddlade längst.

Lördag

Skönt med långsamma mornar – detta var en sådan. Först klockan 10.00 var vi sjöklara och då skingrades även molnen och vi gav oss iväg. Lugna fina passager blandades med öppnare vatten där vi fick kämpa lite med vind och extra roligt var det när de stoooora dyningarna gungade under oss. Ralf tror att de var 2 meter. De var långa och runda men härligt stora. Sådär så att vännerna försvinner bakom vågen. Roligt

Vyn av Åstol på väg mot Skärhamn är speciell och rolig att visa upp för våra skånska vänner och att paddla genom Skärhamn är också gulligt. Vi stannade lite då och då och sträckte på benen, åt lunch på härlig strand och just då lyste solen som man önskar.

Sedan vidare upp mot Klädesholmen och igenom Kyrkesunds kanal. Så fint och gulligt, genuint och mysigt. Alla trivdes jättebra. Det var fortfarande lite småstökigt utanför de skyddade passagerna, men kombinationen blev perfekt. Lite av varje och inte för mycket.

Efter Kyrkesund vek vi av mot Stigfjorden och efter 28 km landade vi på Kälkerön där vi samsades med fåren om gräset och myset. Gott om plats för alla, till och med för ett annat gäng – Malmö Kanotklubb – som tältade på andra sidan ön. Ett tufft gäng som paddlat i 7 dagar från Strömstad i ständigt dåligt väder. Men de var på bra humör ändå och kom över till vår sida ön för att utbyta lite erfarenheter.

Att paddla handlar mycket om mat.  Helsingborgs kanotklubb hade tjusiga 3-rättersmenyer och imponerade med punchdränkta plättar serverade med varma bär. Yum!

En skön stämning, prat och mys under stilla himmel och inte alltför många mygg. Men de knappt 3 milen bet ändå och till sist fick vi uppsöka våra små kuvöser för lite sömn.

Söndag

Vi fick i oss frukost och packade ihop nästan precis innan regnet kom. En gråare dag idag och lite blåsigare. Robin guidade oss över Stigfjorden, hittade lugna vikar och till sist lunchade vi på en liten strand i Skåpesund. Då var det cirka 6 km kvar hem och dessa paddlades i lite kämpig vind och emellanåt lite vågor.

Några paddlade till Stenungsund, några till Myggenäs och Anneli sa hej redan i Skåpesund där hon bor. Vi var rörande eniga om att det var en finfin helg och vi ser fram emot att träffas i Köpenhamn för samvaro och paddling.

En film från Jetteråttans perspektiv. Den observerante ser att Jetteråttan fått en kompis. Det är ”Uteliggaren” som upphittades av Ralf på en parkering vid vår paddling i Säveån. Ralf är en god människa så han tog såklart hand om den tilltuffsade råttan och säkerställde att han numera får umgås med folk och fä av god kvalitet!

Lars Good fick fram kameran i fina ögonblick:

Ralf tog fina bilder – här ett axplock:

Jette bidrar också med några bilder…

Intresserad av hur vi paddlade?

Lisa bidrar också med några trevliga bilder:

Paddlade gjorde

Christina, Robin, Rayne, Veronica, Ralf, Lars, Jette, Lisa, Annelie, Åsa, Lotta. Från Helsingborg var det Martin,  Christel,  Gunnel,  Sören och Lena

Text av Jette Gustafsson. Är något tokigt så leta reda på mig så fixar vi det :)

This Post Has 2 Comments

1. Hallå Jette! Fantastiskt mysig och fin text – så härligt att se att klubben lever vidare i era trygga händer 🙂
    Bilden som heter ”Kyrkesund tror vi….” är tagen mellan Rönnäng och Tjörnekalv – jag bor ett stenkast upp på berget där.
    Varma hälsningar, Mattias

1. Hej Mattias, åh vad roligt att du skriver här. Du nämns ofta på paddlingar så även vi nya vet hur det hela startade. Jag ändrar såklart texten så det blir rätt. Tack för det & hoppas vi ses en dag. Jette 🙂