skip to Main Content
Inloggning endast för admin:

Marstrand och Hakefjorden

Vi fick två innehållsrika dagar med start och mål vid Instöbron för vår paddling kring Marstrand och in i Hakefjorden.

Efter lunch, check på väder och kartor bestämde vi oss för att paddla till Marstrand via Albrekts kanal. Med vinden i ryggen närmade vi oss Marstrand och den vackra reliefen av Carlstens fästning. Suget efter glass blev stort och vi gick i land vid badplatsen nära statyn av Oskar II. Var det kanske här som kung Oskar landsteg när han besökte ön? I god medvind paddlade vi vidare mot Åstol.

Vi paddlade in i den skyddade hamnen och samspråkade med lokalbefolkningen och båtägarna. Därefter vidare mot nattkamping och hittade en lämplig ö nära Stora Dyrön. Det blev en solig kväll och en härlig kvällspromenad runt ön. Uppdaterad väderprognos visade kraftig nordostan under de närmsta dagarna och vi insåg att vi kanske behövde planera om turen.

Dag 2

Dagen efter började det blåsa upp redan på morgonen och bestämde att vi skulle ut och känna på vind och vågor innan vi bestämde rutten. Ok, men inte kul för långa överfarter och motvindspaddling. Så vi beslutade oss för att paddla till vackra Älgön för vandring och bad. Här var det grönt och frodigt och fantastisk utsikt från högsta punkten över Marstrandsfjorden. Vi lämnade Älgön framåt eftermiddagen och paddlade i god medvind och surf tillbaks mot Instöbron. Det blev kulingvarning i byarna och det var bra att vara nära kajakerna om vi var tvungna att bryta pga vinden.

Vi hittade en fin tältplats med kvällssol och bad. Innan alla hunnit i land slet sig dock en av kajakerna och den flöt fint i god fart iväg mot sydväst. Gruppens räddningsteam agerade dock snabbt och resolut och klarade upp situationen. Kajakägaren belönade den fina insatsen med en påse Twist. Mums!

Yoga

Morgonen inleddes med yoga med Tinna. Vinden hade ökat ytterligare med kuling i byarna och vi beslutade att bryta en dag tidigare än planerat. Efter en kort paddling var vi tillbaka vid bilarna. Trots lite otur med vädret så var det en härlig tur.

Vi som deltog var
Tinna, Elin, Bert, Elisabeth, Sven, Åsa (samordnare)