skip to Main Content
Inloggning endast för admin:

Koster

En Kosterpaddling under Kristi Himmelsfärd har klubben haft många gånger. Det går alltid att upprepa, blir inte trist!

Sedan många år har vi som tradition att paddla med Karlstads Långfärdspaddlare under Kristi Himmelsfärdshelgen. I år var det vår tur att arrangera och det blev Koster – igen.  Det var dock inte så många av deltagarna som hade paddlat på Koster, så upprepningen var på inget sätt störande.

TORSDAG

Gruppen bestod av paddlare från Malmö, Karlstad, Stockholm och lite mer närliggande orter. Därför sade vi sjöklara 13.00 på torsdagen. Vi lade i vid Tjärnö och paddlade söderut. Rännan var i stort sett torrlagd så det fanns inget alternativ.  Det blev en odramatisk paddling över till Stora Brattskär där vi spred ut oss på den oerhört stora ”campingen”. Många valde att drälla omkring och ta det lugnt resten av eftermiddagen men några gav sig ut på en kvällstur och tittade på närliggande öar. En solig klippa vid stranden blev vår samlingsplats och vi hade en trevlig kväll tillsammans.

FREDAG

Prognosen hade sagt strålande sol, men det blev grått och noll sol. En paddling genom Tjälleskär ner till Ursholmen är dock aldrig tråkig  och trots att det blev lite återvändsgränder pga extremt lågt vatten så hade vi en fin dag. Vi snirklade runt, fikade och beaktade sälskyddet och tog oss ner till Ursholmen där vi mötte ett stort gäng bekantingar från både Tjörns Kajakklubb och Helsingborgskanotisterna som var ute på privat paddling. Alltid kul att ses.

Efter lunch paddlade vi krokig väg tillbaka till Stora Brattskär där vi grillade och umgicks under mysiga förhållanden.  Ön har flera stränder och inte mindre än tre av dem var nu befolkade av kanotister. Vi besökte alla varandra och det är lika roligt varje gång att träffa gamla och nya bekanta och byta erfarenheter.

LÖRDAG

Sol och stiltje!   Knallblå himmel mötte oss och vi hade en rundning av sydkoster som mål för dagen.  Lägret bröts eftersom det är två nätter på samma ställe som gäller på Koster. Vi tog oss dit via magiska klippor i Låddeskären och sedan in i rännan där vi lunchade, åt glass och trivdes i det fina vädret. Thomas bestämde sig för att runda även nordkoster och vi sammanstrålade med honom exakt vid utfarten från rännan helt utan att vi haft kontakt. Kul.  Det blev ett badstopp på vägen tillbaka innan vi paddlade över fjorden tillbaka in till fastlandet där vi genomförde en helt exemplarisk paddling på rak linje så vi lätt kunde se att alla var med utan problem.

Övernattning blev det på Vanarna, vilket passade vår grupp fint. Vi kunde igen sprida ut oss och sova utan att störa varandra.  Kvällen tillbringades på soldränkta klippor. Några paddlare hade valt en egen dag och anslöt sent. Så skönt när alla kan göra det man vill och ändå umgås på kvällen.

SÖNDAG

Vi bestämde inga tider sattes för söndagen, men det blev ändå så att de flesta bröt upp samtidigt och paddlade de 2 kilometrarna tillbaka till Tjärnö för vidare hemfärd.  Alla var nöjda med helgen och det var en god och trivsam stämning. Gruppen bestod av många som aldrig träffats förut, så det blev många intressanta samtal när man lär känna varandra.

Stort tack till alla fina deltagare:  Inger, Ingrid, Tarja, Jörgen, Turid, Claes, Peter, Helena, Håkan, Håkan, Vivianne, Thomas och Kristina. Turen leddes av Jette.