skip to Main Content
Inloggning endast för admin:
Polisbåten framför Operan vinkade snällt till oss

Glidarpaddling i Säveån och vallgraven

Precis som vi utannonserade så blev det en riktig glidarpaddling i Säveån och vallgraven i Göteborg.  Vi blev 15 personer som samlades i Jonsered för paddling. För att få ihop det med logistiken lämpade vi först av kajakerna på grässlänten söder om Kåhögsbron, sedan körde vi ner till Lilla Bommen och ställde bilarna under Götaälvsbron. Därefter tog vi buss och tåg tillbaka till Jonsered.  De som åkte buss lyckades till och med få busschaffören att släppa av oss mitt på bron. Han var verkligen gullig, varnade oss för taggtråden och önskade oss en trevlig dag. Fler som han!!

Ovanför Kåhög strömmar det friskt och några deltagare tittade lite nervöst på strömmen, men vi hade fått info att det nedanför Jonsered skulle vara snällare. Det var det – men helt utan strömmar var det ju inte!

Säveån

Visserligen har träden inte börjat knoppa ännu men det var fint och lite oväntat att paddla i sådan miljö så nära stan. Biltrafiken hördes i bakgrunden, men ändå var det ganska vilt runt ån. Gott om nedfallna träd var det – och just där får man se upp för, där blir det gärna lite extra strömt.  Extra strömt blir det också när man ska ta sig under broar där vattnet trängs ihop. Så är det t ex i Partille där det strömmade på bra.  Det fick en av våra medlemmar erfara och det blev ett dopp i det väldigt kalla vattnet.  Han kunde dock inte ha valt ett bättre ställe att kapsejsa på! Han bottnade och på land stod fotograf Ralf W och kunde komma till undsättning med bil och skjuts.

Hela gänget minus en person paddlade vidare nerför ån. Fin underhållning bjöd Robin på. Han måste ha paddlat nästan dubbelt så långt som vi andra, korsade ständigt ån och när inte den utmaningen räckte till så paddlade han baklänges… se filmen för bevis.

Vallgraven

Vi stannade nära Kviberg, låg på grässlänten och åt lunch i solen och tyckte inte det minsta synd om oss själva. Därefter vidare nerförbi Sävenäs, SKF och ut i hamnen där vi passerade Drömmarnas kaj, paddlade på insidan av Barken Viking och förbi Operan för att göra stor entré in i Stora hamnbassängen.  Visst väcker 14 färgglada kajaker lite uppståndele när vi kommer som en liten armada. Vi blev både filmade och fotograferade rätt mycket under vår rundtur i Vallgraven.  Förbi Brunnsbarken, Trädgårdsföreningen och Feskekyrka innan vi kom ut i hamnen igen. Där höll Älvsnabben undan för oss.. eller nej – det var nog tvärtom. Vi väntade snällt tills den både lastat ur och i passagere vid Stenpiren.

Vi avslutade dagens tur vid Point65 vid Operan. Vi hade kontaktat dem innan och frågat om vi fick ta upp kajakerna på deras fina kajakbryggor – det fick vi och Mats stod själv och välkomnade oss och erbjöd finfin service genom att dra upp iallafall de första på bryggan.  Vi ilade till parkeringen på andra sidan huset och med bara EN MINUT tillgodo låste vi upp bilarna och körde fram till bryggan för lastning. Perfekt!

Mats lånade generöst ut sin brygga till oss! Tack för det!!

Några åkte hem, några fikade på bryggan och några gick till Kronhusbodarna och tog årets kanske första utefika i solen.  Ännu en lyckad paddlingsdag med Tjörns Kajakklubb!!

Ralf var inte med och paddlade men han mötte upp och följde en bit på vägen och fotograferade oss. Här kommer hans fina bilder. Klicka på dem för att förstora dem om du vill.

Paddlade gjorde: Lars, Karin, Eva, Veronica, Annika, Bertil, Louise, Christina, Annelie, Johan, Kia, Robin, Anders, Stefan och Jette som planerat turen.  Bästa coachen Ralf dök upp vid avfärd och följde med en bit på vägen med kameran. Kul!