skip to Main Content
Inloggning endast för admin:
Närmare Angeredsbron

38 kilometer från Kungälv till Långedrag

Tillsammans med GKF paddlade vi fantastiska 38 kilometer från Kungälv till Långedrag.  En molnfri dag med lätt medvind och medström i älven. Alldeles ljuvligt och härligt.  Men en lång tur, tror de flesta var lättvaggade på kvällen!

Efter lite logistikövningar klockan tidigt med avlämning av bilar på Hinsholmen samlades vi på Kungälvs kanotklubb för start. 12 personer från Tjörns kajakklubb och 17 från GKF. En rejäl samling att hålla ihop under en lång paddling, men det gick fint.

Kungälv

Solen strålade, lätt medvind och lätt medström, det kan ju inte bli bättre förutsättningar att klara den här paddlingen nedför älven.  Vi drog iväg lite snabbare än tänkt, men efter en knapp mil stannade vi till och Rayne berättade hur han tänkt sig dagen. Flera deltagare hade paddlat här förut så det skulle nog gå fint att hitta ställen att gå iland. Och visst gjorde det det!  Strax söder om Angeredsbron hittade vi ett ställe att kravla sig upp, antingen på lätt leriga bankar eller på en ramp.  När vi satt i kajaken i medvinden kändes det varmt och skönt, men på bänkarna som vänligt utplacerats endast för oss var det lite kyligare i vinden. Men vi klämde ihop oss och njöt av lunch och sol!

Göteborg

Vidare söderut i älven och rätt snart såg vi Läppstiftet i fjärran och plötsligt var vi i hamnen. Det bestämdes att de som ville kunde ta en de-tour igenom vallgraven och det ville nästan alla. Mysigt, lite sommarkänsla och alltid roligt att se stan från denna vinkeln.

Över hamnen och mot Älvsborgsbron. Den ”snutten” kändes lång och de flesta erkände att de var rätt möra när vi tog en andra-fika på den fina stranden under bron.

Men andra-fikor ger oanade krafter och med ännu lite mer vind i ryggen var det inte så jobbigt att paddla den sista biten. Älvsborgs fästning låg som en vacker siluett i väster och vi höll god fart mot Långedrag.. så god fart att någon av oss drog med sig en fiskelina med tillhörande spö. Tyvärr sjönk spöt och lär nog aldrig hittas igen. Tråkigt men inte helt lätt att se fiskelinor i motsol.

Långedrag

Efter ungefär 8 timmars resa ankom vi GKF, några fortsatte i motvind till Hinsholmen. Där ålade vi oss ur kajakerna lika smidiga som övermätta grodor. Vi samlade ihop våra saker och körde tillbaka till GKF där vi hämtade våra paddelkompisar som skulle tillbaka till Kungälv för att hämta bilar.  Kajakerna fick skjuts på kärran tillbaka – stort tack för den insatsen säger vi till chauffören – och till Rayne som föreslog turen från början!

Paddlare från Tjörns kajakklubb var Rayne, Veronica, Eva, Christina, Jette, Karin, Niklas, Peter, Erland, Annika, Carina och Camilla. Tack för trevligt sällskap alla från GKF!