skip to Main Content
Inloggning endast för admin:

Stick & Paddla – Vendelsö

Efter tre digitala träffar med inspirerande samtal om hönsestrikk och paddling blev det äntligen dags för Tjörns kajakklubbs Stick & Paddla-gäng att ge sig av på paddling mot Vendelsö!
Vi sammanstrålade från många väderstreck och vi som kom norrifrån mötte många kajaker på väg upp till Bohuslän. Det känns lite som att köra åt fel håll var tanken, men det visade sig vara helt obefogat.

Fredag

Vi paddlade ut i olika omgångar och första gruppen kom iväg vid halv fyra tiden. Den lyckliga gruppen stötte på tumlare på vägen över, små nyfikna valar som rörde sig runt kajakerna. En sådan tur!  Det gänget tog sig över, slog upp sina tält på en vidunderlig äng precis vid havet. Ängen var blå av violer och trift. Så vackert!

Nästa gäng var inte långt efter men inga tumlare visade sig för oss. Doch lyste ett rött kupoltält i fjärran och vi hade inte svårt att hitta våra kompisar.  Upp med tälten och sedan bara njuta av denna vackra ö och det ännu vackrare vädret. Väldigt praktiskt var det  med ett före detta vandrarhem som låter toalett så öppen så besökare kan nyttja. Dessutom fanns ett fräscht dass lite längre bort. Mycket trevligt när man är många.

Kvällen blev så där vacker som man alltid vill att utekvällar ska vara. Vi satt och stickade och pratade och att få sitta tillsammans och vara nördiga både om kajak och ännu ett intresse, stickning är en väldigt rolig kombo. Att sticka ute i naturen (vi återkommer till naturen!) och beundra varandras alster, lära sig nya saker, få tips och bli inspirerad, det är riktigt riktigt roligt.  Här finns plats både för den relativt nye stickaren som är het på gröten och vill lära sig allt, och för den som stickat länge och kan dela med sig av massor av kunskap. Alla njuter.

Natur

Även om Vendelsö är en bebodd ö var vi väldigt överens om att det var ganska mycket natur…  t ex råmande kor som höll koncert lääänge. Som tur var inte på vår äng dock. Näktergalen deltog också i koncerten. Vi var överens om att det är en klart överskattad fågel. Inte särskilt vacker och sjunger mindre bra (lyssna här) och framförallt alldeles för länge. Vår näktergal höll låda till 2 på natten.  Sedan de minst populära djuren: myggorna. De var extremt närgångna och klart övertaliga. Lotta var väl förberedd och hade med sig mygghatt. Det var nog många som skrev upp mygghatt på inköpslistan!  När Lotta tilltalade myggorna och sa ”ska inte ni gå och lägga er snart”, så trodde vi alla att det var oss hon menade och alla ilade till sina tält. Förbaskade mygg!

Lördag

Ett gäng på tre paddlande stickeskor dök upp lördag vid 11-tiden. Då hade förtruppen haft en helt ljuvlig morgon med långsam frukost i solen. lite stickning och lite sol-lapande.

Efter tältuppsättning drog vi iväg mot Ustö. Solen var med oss, vinden hade lagt sig, livet på topp. Vi ansträngde oss att ligga på rak linje i farled och likt en armada av kajak-amazoner paddlade vi i god fart mot den stora vita härliga stranden på Ustö. På ön fanns redan ett par fritidsbåtar som intresserat följde vår framfart. Vi kastade oss ur kajakerna på stranden en bit från dem, sedan slängde vi av oss alla kläder och under stoj och skratt studsade 22 tuttar och 11 rumpor ut i vattnet från den långgrunda stranden.  Fritidsbåtsfolket tittade fortfarande lika intresserat på :-.)

Vår lunchpaus varade i flera timmar. Vi badade, åt och solade. Gick på upptäcktsfärd och tänkte att den här ön skulle också vara perfekt för övernattning. Även här fanns dass.

När vi äntligen samlade ihop oss för att paddla hem tog vi vägen via Brattö där ett enormt fält av tjärblomster fångade vår uppmärksamhet. Så vackert!  Vi tog oss tillbaka till vårt läger och upprepade fredagen med stickning, skratt och dessutom åt vi riktigt gott. Med matlag blir det oftast lite roligare mat, man anstränger sig lite mer, och så även vi. Trerätters och bubbel och god stämning gav ännu en helt makalöst vacker kväll med massor av skratt och helt enkelt bara en mycket fin stund tillsammans. Stick & Paddla är ett suveränt koncept.

Söndag

Vi tog oss samman och gick upp lite tidigare. Vi rev lägret. Några packade ner allt, andra bestämde sig för att återkomma och ta med sig pryttlarna på väg tillbaka. Vi paddlade till Kidholmen men bestämde oss sedan för att Nordstön skulle bli vårt lunchstopp. Där slappade vi i vanlig ordning ganska länge. Bad och hopp och lek.  Solen gassade och det var lätt att njuta.

Efter lunch delade vi upp gruppen, de som hade med sig alla ägodelar paddlade direkt hem, det andra gänget tog sig tillbaka till Vendelsö och lämnade ön utan att efterlämna några spår

På överfarten till fastlandet såg vi tumlare igen. Vansinnigt roligt!

En helg att minnas. Helt klart blir det mer Stick&Paddla på tema tråd och garn nästa år

Stickade och paddlade gjorde: Anita, Anna, Anna, Helene,  Åsa, Marianne, Karin, Cornelia, Christina, Lotta, Jette. Samordnade gjorde Lotta & Jette.