skip to Main Content
Inloggning endast för admin:
Sol Och Bad

Midsommarpaddling 2006

Midsommarpaddlingen förlades i år till vattnen kring Havstenssund. Vi samlades på östra sidan av samhället på midsommarafton och paddlade iväg strax efter kl 11. Enligt planen skulle vi paddla ut till öarna sydväst om Havstenssund för att slå läger på Ulsholmen men p.g.a. det blåsiga vädret och viss ovana med kajakerna valde vi att hålla oss i de mer skyddade vattnen innanför Trossö-Kalvö-Lindö.

Vi paddlade iväg norrut, korsade farleden och följde Kalvöns östra strand. Vädret var strålande och alla njöt. Efter ett tag kom vi till en snäckskalsstrand som vi bara inte kunde motstå med en vacker blomsteräng, perfekt för en lunchrast. Även lite botanikstudier hanns med innan vi fortsatte mot Havsten, vårt nattläger. Mats L kände till en vik med en bra lägerplats, men när vi kom dit var den upptagen av midsommarfirare så vi fick ta nästa vik. Den fungerade bra den med. Mats M sa nu hej då och gav sig ut på egna äventyr. Efter att vi fått upp tälten och gjort oss hemmastadda på ön anlände ytterligare två deltagare, Claes och Hillevi. Eftermiddagen ägnades åt fria aktiviteter, några tog det lugnt på ön medan ett gäng paddlade en sväng norrut.

paddling

Väl tillbaka på Havsten avslutades midsommarafton med kvällsmat och trevlig samvaro. Innan det var dags att krypa till kojs tog några av oss även en kvällspromenad. Vi gick genom glömda dalen, förbi onda hålet, tvärs över snäckskalstäkten och ned till lilla viken och därefter upp på öns topp från vilken det var en fantastisk utsikt över skärgården.

Midsommardagen började med sovmorgon, skööönt. När vi väl kom i kajakerna bekantade vi oss med vattnen öster om Havstenssund. Efter fikapaus beslutade vi oss för att försöka ta oss ut till Ulsholmen eftersom det inte blåste lika mycket som dagen innan. Vi gick ut mellan Trossö och Hälsö, fortsatte förbi Gulskär och Rotholmen, passerade öster om Långeskär och nådde fram till en fin snäckskalsstrand på Ulsholmen. Det var gott om plats att slå upp tälten. Vi var helt ensamma på ön. Kan det haft något med fotbolls VM att göra? Efter att tälten kommit upp var det dags att gå på upptäcktsfärd på ön. Enligt boken ”Längs Kusten i Bohuslän” skulle det finnas tomtningar från äldre fiskarbebyggelse och en labyrint på ön men hur vi än letade så hittade vi det inte. Däremot fick vi samlat in ved till vår kvällsbrasa. Dagen avslutades tillsammans framför öppen eld på stranden.

Som någon i gruppen förutspått så regnade det på söndagsmorgonen. Dock bara lite grann för att vi inte skulle bli alltför sura. Efter frukost var det dags att packa ihop och sätta kurs tillbaka till Havstenssund och våra bilar.

Tack Kristina och Per-Erik för att ni ordnade en trevlig midsommarpaddling. Tack även till arrangörerna av fotbolls VM som gjorde det möjligt för oss att paddla tryggt och säkert utan en massa båttrafik.

Vid pennan Ingvar Hellberg

Deltagare: Kristina Thyberg-Gustafsson, Per-Erik Gustafsson, Mats Mellberg, Vanja Tyborn, Moa Tyborn, Mats Lundgren, Hillevi Nagel, Claes Jansson & Ingvar Hellberg.