skip to Main Content
Inloggning endast för admin:

Kosterpaddling 21-23 maj 2021

Inför årets Kosterpaddling samlades vi redan under fredagskvällen hemma i Karin Schoemaker & Ulf Blomqvists sommarstuga på Rossö. Det var fint väder så vi satt ute hela kvällen kring elden och åt grillad korv med pastasallad samt rabarberpaj.

Gruppen hade decimerats något under veckans gång och totalt var det 5 personer som lade i kajakerna i Rossöhamn på lördag morgon. Klockan 9:45 paddlade vi iväg. Vattentemperaturen mätte 12 grader. Det regnade men vindarna var gynnsamma. Cirka 5 m/s sydlig vind hade vi att jobba med under överfarten från Saltös sydvästra spets till Stora Brattskär utanför Sydkoster. Vi såg en enda båt under hela överfarten vilket är ovanligt lite.

Så fort vi kommit över sundet slutade det regna och solen började sakta leta sig fram. Vi satte kurs ner mot labyrinterna kring Stora Tjälleskär. Just detta parti är väldigt vackert. Vi rundade Stora Tjälleskär motsols och nu hade vi blå himmel i tre vädersträck. Vi gick iland kl 11:50 på öns norra sida och lagade lunch och vädrade ur torrdräkterna.

Klockan 13:00 paddlade vi vidare. Vi valde att gå söderut utanför sälskyddsområdena för att sedan ta oss till Ursholmen, Sveriges västligaste fyrplats. Här gick vi iland och promenerade och fikade en god stund. Vädret var nu riktigt fint.

Därefter paddlade vi upp mot Burholmen där vi slog upp våra tält. Här ute var det 9 grader varmt i vattnet. Burholmen har en stor gräsmatta som rymmer hur många tält som helst. Vi såg mörka tunga moln cirkulera ´över fastlandet men ute hos oss sken solen. Först på natten kom regnet tillbaka.

Dag 2

Vinden vände under natten och vi hade nu ostlig vind. Var och en lagade frukost i tälten pga vind och regn. Klockan 9:45 gav vi oss av norrut. Det slutade regna för några timmar och vi snirklade oss runt öarnas västliga sidor. Vi passade på att inspektera hur det såg ut på utsidan då man sällan har chansen att paddla där havet brukar dundra in som hårdast.

Det är dramatiska klippor som tornar upp med djupa skrevor på sina ställen. Särskilt på Arnholmen. Det är ovanligt vackra blandningar av bergarter här ute. Gnejsen och diabasen bildar fantasieggande mönster.

Slutligen kom vi upp till Nordkosters nordvästra hörn och där gick vi iland för att laga lunch på en fin sandstrand. Vi fick lä bakom en klippvägg. Regnet kom och gick om vartannat.

Vi paddlade sedan runt Nordkoster och ner mot hamnen i Ekenäs. Vi hade nu paddlat ganska länge i motvind och till vår stora förtjusning såg vi att hamnkiosken var öppen så vi gick iland och åt glass och vilade upp oss innan överfarten tillbaka till fastlandet. Det var fortfarande ovanligt lite båtar i fjorden och vinden hade mojnat några sekundmeter så överfarten gick bra. Sista biten ner mot Rossö hamn paddlade vi inomskärs och Karin visade oss många fina öar med badstränder och tältplatser utanför Tjärnö och Saltö. När vi steg iland klockan 17:00 i Rossö hamn hade vi paddlat 2,4 mil under dagen, kanske 2 dagen därpå och vi var väldigt nöjda med våran tur när vi packade bilarna och körde hem. Vi konstaterade att det finns saker kvar att utforska till nästa besök. Vi lär göra om det!

Turen arrangerades av Martin och Karin. Paddlade gjorde  Martin, Karin, Kjell, Signe, Ingela och Ulf

Vid pennan Martin Berggren

Så här paddlade vi:

Kjells bilder

Ingelas bilder

Signes bilder

Martins bilder

Karins bilder

Mer info om Kosteröarna: https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/besoksmal/naturreservat/kosteroarna.html