skip to Main Content
Inloggning endast för admin:
Paddling Svanesund Till Slussen Orust

En paddeltur runt Kållandsö som ej blev som tänkt

Vi, ett paddelsuget gäng på 11 personer, hade samlats en tidig morgon vid Djurgårdsudden för att genomföra en trevlig paddeltur runt Kållandsö. Vädret var inte det perfekta, väderprognosen talade om en nordvästlig till nordlig vind på 7-10m/s. Planen var att paddla väster ut för att hitta en förläggningsplatts på nordväst sidan av Kållandsö. Planen ändrades och vi startade paddlingen österut. När vi närmade oss sundet mellan Kållandsö och fastlandet vid Odensvik och Sunnerby så såg det lite oroligt ut, vågorna slog i gattet.

Vi gjorde halt och diskuterade vad vi hade för alternativ. Beslutet som togs var att försöka att gå ut ur gattet och se hur det såg ut. När vi paddlade ut så gick det 1-1,5 m höga vågor, vi beslutade dock att paddla på till Marholmen för att se hur det såg ut norr om den samma. På vägen till Marholmen strax utanför gattet så hade Vänerfiskarna lagt ut sina laxgarn, det var en ny erfarenhet för de flesta i gruppen att passera över garnet utan att fastna tillsammans med laxarna.

Väl framme vid Marholmes så sökte vi lä och jag paddlade ut mellan Marholmen och Kållandsö för att ta en titt. En nordlig till nord ostlig vid på 8-12 m/s blåste på andra sidan, lite för mycket då vi hade ca 2-2,5 sjömil att paddla, inget bra alternativ för en trevlig paddling som vi planerat. Sagt och gjort, vi gjorde ett omtag och vi beslutade att paddla tillbaka och ut på andra sidan i stället. En fin surf tillbaka till gattet och över laxgarnet (ingen fastnade nu heller, puh). När vi kom tillbaka till området där vi sjösatte vid så tog vi en välbehövlig lunch i solen.

Efter lunchen så tog vi ett nytt strids råd och kom fram till att vi skulle paddla vidare väster ut. Vi passerade Ulleredsbro mot Hästholmen ut i Kävelstocken. En kraftig nordvästlig vind mötte oss när vi passerade över Kävelstocken. På vägen ner mot Hästholmen så träffade vi på en flitig simmare, närmare bestämt en iller ( kanske illern Göran? vem vet?). För att ta en bra bild så ficka jag paddla efter en bit men jag fick ta det försiktigt så att jag inte stressade honom. Ok, tillbaka till verkligheten, detta var ju inte ett med naturen utan Tjörns Kajakklubb på paddeltur. När paddlat över Kävelstocken in i det fina Torrsundet stannade vi igen för en ny samling och beslut

Klockan närmade sig 16.00 och det skulle bli mörkt vid 19.30-20.00. Då vi inte hade några rekade platser så här långt söder ut så tyckte vi att det var bäst att leta efter en förläggningsplats för natten, vi skulle hitta en som rymde 6 tält utan för stor spridning. Efter en titt på kartan så trodde vi att den bästa chansen var ner vid ön Klitts södra sida. Väl framme så stod vassen som spön i backen och vi siktade in oss på en öppen plats på ön Lilla Broken. Väl iland så visade sig att vi kunde få plats med alla tälten, sagt och gjort vi slog läger. Efter uppsättningen av våra tält så samlades vi vid den gemensamma matplatsen. Middan intogs med diverse tillbehör som sig bör efter en strapatsrik paddling.

Dag 2

Efter en god natts sömn så stod vi upp vid åttatiden för att efter frukosten ge oss av vid tiotiden. Vi bestämde att fortsätta norr över på västsidan på Kållandsö, mest för att naturen och sjökortet lockade med sina inbjudande små och trånga passager. Mycket riktigt så visade sig vägvalet vara en hit då vi passerade ett antal trånga passager i vassruggarna. Efter ca 2 timmars paddling tog vi en välbehövlig lunch på Grytöarna. Solen strålade och Kristina och Gerhard tog ett lunch bad i det kalla vattnet. Efter lunchen så delade vi upp oss i två grupper där fyra av oss vill paddla med vågorna på utsidan ner mot Klitte kärringen där vi skulle samla ihop oss igen. Efter en stunds paddling så samlade vi oss på planerat ställe för en gemensam färd tillbaka mot bilarna. Vinden hade lagt sig mot eftermiddagen och blåste med ca 3-5 m/s.

Väl tillbaka vid bilarna var klockan en kvart i fyra. Några bytte kanoter för att test paddla varandras kajaker. Efter avslutad färd då vi alla tycket att det varit en bra paddling trotts att det inte blev någon rundtur runt Kållandsö eller besök på Läckö slott. Kållandsö och Läckö slott finns kvar till ett annat tillfälle, så jag hoppas att vi kan göra turen igen vid ett annat tillfälle för det är skärgården värd.

vi som paddlade var: Mats, Catarina, Gerhard, Anders, Henrik, Ralf, Torgny, Lennart, Kristina och Per-Arne.

Författaren och turansvarig var Mats Mellberg.