skip to Main Content
Här ser du om du är inloggad:
Bassängträning 2000-04-14

Bassängträning 2000-04-14

Efter avslutad arbetsvecka samlades ett tjugotal medlemmar och instruktörer utanför Sundahallen i Stenungsund för att öva kompisräddning och roll i det inbjudande varma vattnet.

Snabb avkylning

Inledningsvis fick vi, om än i liten omfattning, känna på effekten av avkylning. Efter att ha duschat och iklätt oss våta kläder gick vi ut för att plocka in kajakerna som vi hade placerat utanför simhallen. Även om jag bara var utomhus i den kyliga aprilkvällen i max 15 sekunder så kändes det direkt hur kroppen spände sig och förlorade sin smidighet, hur andningen blev annorlunda och fingrarna stela.

Instruktörerna delade in den lilla skaran nyfikna paddlare i två grupper och inledde med att själva visa olika former för räddning. I första hand hur man för egen kraft kommer sig upp i kajaken igen men sedan också olika sätt att hjälpa en kompis upp.

Sedan var det vår tur att prova på och med instruktörernas hjälp lyckades jag till slut med de flesta momenten. Vi fick öva både tillsammans med instruktör och även med varandra som nybörjare. Allt eftersom vi lärde oss knepen gick det rätt så hyfsat att komma i farkosterna igen. Men tanken slog mig att vore det nu kallt i vattnet, kroppen täckt med tunga våta kläder och kanske lite skräckslagen efter en ofrivillig dopp så vore jag nog inte lika smidig.

Kajakträning i bassäng

Ta det lugnt

Att öva på att komma sig ur en upp-och-ner vänd kajak var också nyttigt. Lite pirrigt inför första gången och det blev inte bättre när Thomas sade ”Nu vänder jag dig så att du får hänga där några sekunder och orientera dig under vatten. Sedan knackar du bara lite lätt i kajaken när du vill bli vänd igen.” Men Thomas visste nog vad han sade för det är nog mycket viktigt att lära sig att ta det lugnt under vatten. Gör man det man skall lugnt och sansat så är man ur kajaken och uppe vid ytan på några sekunder.Börjar man däremot kämpa när man hänger där upp-och-ner så tar det väsentligt längre tid och du är redan trött när du kommer upp till ytan och det verkliga arbete med att vända kajaken och komma sig i den igen tar vid.

Jag för min del kom aldrig så långt att jag fick öva på roll det var fascinerande att se andra göra det – gång på gång. Både med paddel men också med bara handkraft.

Känn din flytväst

En annan detalj som påpekades var vikten av att ikläda sig sin flytväst på rätt sätt. Knyter man inte åt runt magen ordentligt så åker flytvästen upp om man kommer i vattnet och huvudet kommer motsvarande lågt. Detta gör att man automatiskt börjar trampa vatten och använda mycket kraft och därigenom tid på att hålla sig flytande istället för att få ordning på kajaken igen och komma sig ur det kalla vattnet snabbt som ögat. En slarvigt knuten flytväst gör också att det kommer in nytt kallt vatten mellan flytvästen och överkroppen och kylan är din största fiende i en farlig situation. Sitter västen ordentligt värmer kroppen vattnet på ett annan sätt och du får krafter och hjärnkapacitet till viktigare saker.

Ett speciellt tack till duktiga instruktörer som tog sig tid att översätta stora delar av det som sades till engelska så att även min tyska kompis Elisabeth fick mycket ut av kvällen.

Nybliven medlem, Björn Aadnöy, Stenungsund

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back To Top
×Close search
Sök