skip to Main Content
Inloggning endast för admin:

Kristi Flygare 2011 – på Vänern

Loggboksblad från KLP:s och TjKK:s Kristi Himmelsfärdspaddling 2-6 juni 2011 i norra Vänern.

Torsdag 2 juni

Vid tolvtiden samlades fem paddlare i Liljedal, som ligger i nordvästra delen av Värmlandssjön en bit söder om Grums. Det var soligt och vind från VSV cirka 7-10 m/s, så vi fick en fin resa österut mot Åsundaön, där vi tog oss igenom det trånga och grunda sundet mellan Åsundaön och Bärön. Vi fortsatte österut till Sandön i Segerstads skärgård, där vi tillbringade första natten.

Fredag 3 juni

Vädret var soligt och fint även idag med vindar mellan SV och S. Vi fortsatte österöver och tog lunchpaus på Onsöns sydsida innan vi paddlade vidare till Lillängshamnen på Hammarö, där en av de paddlande klev iland. Vi tog en glasspaus och fortsatte sedan söderut till Västra Söön, där vi övernattade under den första gemensamma paddlingen år 2005.

Lördag 4 juni

Idag startade fem nya paddlare från Mariebergsviken i Karlstad med målet att stråla samman med oss andra fyra på Tenholmen öster om Hammarö. De mellanlandade på Skärgårdsmuséet på Hammarö innan de paddlade vidare runt Hammarö och till Tenholmen, som de nådde sen eftermiddag. Under tiden hade vi fyra rundat Hammarö sydspets och fortsatt norrut på Hammarös östra sida i ganska kraftig medvind och medsjö. Efter lunchpaus på Fiskviksskären nådde vi Tenholmen och där fanns redan en paddlare som hade startat från Kristinehamn i torsdags. Nu var vi sammanlagt tio paddlare. Det gick bra att hitta lämpliga tältplatser. Under natten blåste det upp rejält men vinden avtog mot morgonen.

Söndag 5 juni

När vi var klara för avfärd dök det upp ytterligare en paddlare, som tänkte slå följe med oss under dagen. Idag var vinden rakt ostlig, så det blev motvindspaddling hela dagen. Vi sökte lä av öar och tog lunchrast på den långa sandstranden Björnrukan innan vi jobbade oss vidare österut mot dagens mål, som var Långön. Där fick vi leta lite innan vi hittade utmärkta tältplatser mellan tallarna uppe på ön. Torrdass och brygga med badstege underlättade campinglivet för oss.

Måndag 6 juni

Väderutsikterna förutspådde ökande ostlig vind under dagen, så vi såg till att i dag komma iväg tidigare än de övriga dagarna. Vi hade ganska kort väg kvar till målet i Vålösundet söder om Kristinehamn, så vi inledde med att paddla lite i zick och zack mellan öarna i denna fina del av skärgården. Efter lunchpausen stack vi ut stävarna i sundet mellan Vålö och Kalvö bara för att finna att den ostliga vinden tagit i rejält, så vi fann för gott att vända och istället paddla i lä längs Vålös västra sida upp till Hjälmarsundet, där det var lätt att korsa Vålösundet och nå målet för denna paddling. Där väntade ett par bilar och Sven A med bil och kajakkärra för att köra kajaker och nöjda paddlare till parkerade bilar i Karlstad och Liljedal.

Vi som paddlade under fem, tre eller en soliga dagar var:
Michael K,Thomas N, Robin D, Peter H, Rolf Å, Klas Y, Fredrik W, Malin O, Lotta B, K-G S, Helge L och Gregory K